De meerwaarde van studeren in het buitenland

De meerwaarde van studeren in het buitenland

De meerwaarde van studeren in het buitenland

Even dat zetje in de rug geven, zodat ze naar het buitenland gaan

Een gesprek met Marieke te Booij, hoofd International Relations, en Sabina Beijne, hoofd Studie- en Studentenondersteuning, over hoe hun afdeling studenten begeleidt om wereldburgers te worden.

Marieke te Booij
Hoofd International Relations

Sabina Beijne
Hoofd Studie- en Studentenondersteuning

‘Studeren is al een uitdaging op zich. Wat is de meerwaarde van studeren in het buitenland?’

Te Booij: ‘Studeren in het buitenland levert studenten vaak veel nieuwe kennis en ervaring op. Je leert jezelf echt goed kennen. De banen liggen ook niet voor het oprapen, maar met zo’n unieke ervaring vergroot je je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk. Het wordt in de toekomst steeds belangrijker. Het is bijna geen extraatje meer dat je in het buitenland hebt gestudeerd, maar je moet straks eerder uitleggen waarom je níet naar het buitenland bent gegaan. Wij helpen studenten om al in een vroeg stadium na te denken over een periode in het buitenland, zodat ze die kans niet missen.’

‘Er gaan regelmatig Leidse studenten naar het buitenland toe. En steeds meer internationale studenten willen in Leiden studeren. Daar komt best veel bij kijken.’

‘Dat vraagt ook een steeds nauwere samenwerking met de andere SOZ afdelingen, de faculteiten en met samenwerkingspartners. Het belangrijkste wat we voor studenten doen, is het geven van voorlichting over studeren in het buitenland en het beheren en aangaan van overeenkomsten met andere onderwijsinstellingen voor uitgaande en inkomende studenten,’ vertelt Te Booij, ‘we werken veel samen met het Exchange Team van het Admissions Office, maar ook met de International Student Adviser en de faculteiten. We maken bijvoorbeeld samen een informatie pagina in Blackboard met alle belangrijke informatie voor de inkomende student, over de partneruniversiteit, de visumaanvraag, het systeem van studiepunten,tot wat je allemaal op je bestemming moet regelen.

 
‘Studeren in het buitenland is dus niet zo één-twee-drie geregeld. Bereiden jullie de studenten nog voor?’

‘We zoeken onderwijspartners die vakken in het Engels aanbieden, en beoordelen de kwaliteit, zodat studenten zo min mogelijk studievertraging oplopen, als ze naar het buitenland zijn geweest. We bereiden de studenten wel voor. We wijzen studenten bijvoorbeeld op de collegejaren, die lopen in het buitenland vaak anders. Ons advies is dan: Zorg dat je tot het moment van vertrek zo min mogelijk vertraging hebt opgelopen. Weet welke vakken je in Nederland moet volgen, zodat je niet een verplicht vak moet doen in de periode dat je wilt gaan. Verder werken we nauw samen met de buitenlandcoördinatoren en de studieadviseurs van de faculteiten. Studenten kunnen daar ook altijd terecht met vragen over studeren in het buitenland.’

 
‘Studenten uit het buitenland weten niet altijd wat ze hier kunnen verwachten. Dat levert vast veel vragen op.’

‘Klopt, het onderwijsstelsel in Nederland is heel anders dan in de meeste landen. Veel buitenlandse studenten zijn ook niet gewend aan de vrijheid die je hier hebt als student’, legt Beijne uit. ‘Een student uit Tsjechië was helemaal van slag, toen de professor vroeg of de studenten nog vragen hadden. Dat zijn ze daar niet gewend. Daarom hebben we een aantal films ontwikkeld, die laten zien hoe het hier werkt.’

 

 

‘Hoe helpen jullie internationale studenten?’

‘Onze International Student Adviser helpt bijvoorbeeld bij het aanvragen van huursubsidie voor internationale studenten. Sinds vorig jaar is er ook in Den Haag een spreekuur. En we organiseerden afgelopen jaar voor weer de Orientation Week Leiden (OWL), een evenement dat steeds groter wordt. We doen dat nu sinds twee jaar samen met een studentencommissie, net als de El Cid,’ aldus Beijne, ‘internationale studenten voelen zich na deelname veel meer zelfverzekerd en goed voorbereid. We zagen dat de aanmeldingen voor de international student counselor afnamen. Dat komt door een goede introductieweek.’ Te Booij voegt daar aan toe: ‘We vragen internationale studenten vaak om twee weken voor aanvang van het collegejaar te komen. Dan hebben ze tijd om tijdens de introductieperiode al hun praktische zaken regelen. Staan al je vakken goed in het systeem? Bankrekening geregeld? Etcetera. Zo kunnen ze goed voorbereid aan het jaar beginnen.’ Beijne ziet regelmatig vriendschappen ontstaan tijdens de OWL. ‘Wat ontzettend leuk is om te zien, is dat studenten ook na de introductieweek met elkaar om blijven gaan. Het wordt vaak een vast groepje dat met elkaar studeert en regelmatig gaat eten,’ vertelt Beijne, ‘sommige studenten zeggen zelfs ‘Now we have friends’. Dat is erg leuk om te horen!’

 

Jaaroverzicht 2014
Jaaroverzicht 2014

Logo